Prečo nie ste v peoplemetroch?

 

Túto otázku nám dávajú neustále. Ak to urobia laici, dá sa pochopiť, ale ťažko vysvetľuje. Ak to urobia mediálne a reklamné agentúry, ktoré majú prehľad o trhu – tu nepomôže žiadna odpoveď.

 

Peoplemeter  je zariadenie, ktoré meria koľko divákov pozerá televízor v domácnosti. Peoplemetre slúžia na meranie sledovanosti televíznych programov.
Sú rozmiestnené v niekoľkých tisícoch domácnostiach. Domácnosti sú vybrané tak, aby štatisticky zodpovedali zloženiu obyvateľstva.

Vďaka peoplemetrom vedia televízie okamžite po odvysielaní programu aká bola jeho sledovanosť a aká bola sledovanosť programov konkurencie. Na základe toho potom upravujú štruktúru vysielaných programov.
Zdroj: Wikipédia

Regionálne televízie nie sú súčasťou peoplemetrového merania sledovanosti

Na Slovensku sa peoplemetre používajú na vzorke 1200 domácností. Meranie v súčasnosti vykonáva spoločnosť TNS Slovensko, zadávateľom je PMT s.r.o. v ktorej majú zastúpenie televízie Markíza, JOJ, RTVS a TA3.

Keby regionálne televízie aj boli systéme peoplmetrov  – nemalo by to význam.
Napríklad: ak je v Bratislave 12 prístrojov a títo náhodou nesledujú TVBA, znamenalo by to nulovú sledovanosť? To hádam nie!
Zaujímavá je diskusia na Medialne.sk: Ako fungujú peoplmetre?

Takéto meranie stojí nemalé finančné prostriedky, ale nás do systému ani nikto nevolá

Vzhľadom k nízkemu počtu prístrojov v domácnostiach a skladbe obyvateľstva pre monotematickú (jeden typ programov) alebo regionálnu (nepokrýva celé územie) televíziu je také meranie skresľujúce. Ešte prednedávnom sa k tomu priznávala aj TA3. Systém je nastavený tak, že to vyhovuje zakladateľom – majiteľom, ktorými sú uvedené spoločnosti.
https://finstat.sk/35840293/osoby_vo_firme 

Regionálnym televíziam spoločnosti núkajú drahé vysielanie na satelite (hoci ho nepotrebujú), ale peoplmetrové meranie je nikto neponúka, resp. odvážnych odradila výška poplatkov.

TNS ale vie výsledky sledovanosti regionálnych TV – aspoň približne

Napríklad k dnešnému dňu 1.3.2018 majú merané stanice spolu podiel 63,9 % z trhu. Trhom sú 4 milióny obyvateľov, ktorí sledujú televíziu. Merané stanice teda sleduje 2 556 000 obyvateľov SR.
https://medialne.etrend.sk/grafy-a-tabulky.html

Zvyšný podiel na trhu ( 36,1%) majú české stanice, maďarské stanice a ostatné stanice. Regionálne stanice sú tieto ostatné.

Čo myslíte koľko ľudí z tých 1 444 000 divákov televízie sleduje svoju lokálnu stanicu vo svojom meste?


Odhadujeme, aj naše prieskumy dokazujú, že regionálne TV sleduje 25 – 35% ľudí na relevantnom území ( v prípade, ak vyrába pravidelný program), teda 1 – 1,2 milíona ľudí. 

Nie sme ani súčasťou veľkých národných prieskumov

MML-TGI je najrozsiahlejšia štúdia o spotrebe viac ako 300 druhov výrobkov a služieb a 3 000 jednotlivých značiek s napojením na údaje o sledovanosti televízie, počúvanosti rádií, čítanosti tlače, práce na internete. To všetko je navyše doplnené detailnými dátami o životnom štýle.

Najčastejším užívateľom tohto prieskumu sú mediálne agentúry a médiá, alebo výrobcovia a poskytovatelia služieb. Dáta užívateľom pomáhajú lepšie sa rozhodovať v oblasti marketingu, mediálneho plánovania a reklamných aktivít.

Agentúra skúma množstvo denníkov, týždenníkov a regionálnych novín, rádií, množstvo TV staníc, vrátane zahraničných, ale regionálna TV sa do prieskumu nevie dostať ani len pod súhrnnym pojmom ako „sledujem tú svoju – regionálnu, vo svojom meste“. (Čiže miesto jednej zahraničnej TV by dali „regionálna TV“ v mojom meste, nakoľko je to prieskum na vzorke 8000 ľudí v celej SR).

Na otázku prečo je to tak, sme dostali odpoveď, že to zadávatelia a agentúry od nich nežiadajú. Škoda, že nehľadajú nový, efektívny zdroj na umiestnenie reklamy, najmä v čase, keď je všetko preplnené reklamou.

Dostali sme ponuku si to zafinancovať sami. To by sme sa však všetky regionálne stanice nedokázali dohodnúť. A niektorým, (tie čo vo vlastníctve samosprávy) ani na tom nezáleží, pretože majú financie isté z rozpočtu.
Zdroj: MEDIAN SK, MML TGI SR 2017: 3. a 4. kvartál

Doteraz sa v tejto krajine nenašli financie na takýto prieskum. Alebo skôr sa nenašiel záujem od niektorej z inštitúcií, napr. Ministerstvo kultúry. 

Niektoré regionálne TV si drahý prieskum financujú sami

A ten si väčšinou regionálna TV nemôže dovoliť, a ak áno, nie každý rok. Najskôr by si na to museli zarobiť…
Napríklad TV Bratislava urobila 2 prieskumy, naposledy v r. 2011, ktoré realizovala renomovaná agentúra Dicio.

Prečo máte prieskum sledovanosti starý niekoľko rokov?

  1. Bohužiaľ, nie sme v stave, aby sme si mohli dovoliť investovať 5 – 10 tisíc Eur do prieskumu každoročne.
  2. Ak máme prieskum starší, neznamená to, že máme menej divákov ako deklarujeme prieskumom.
    Práve naopak, televízia všeobecne naberá divákov pomaly, ale iste a to celé roky. Divácka sledovanosť v televízií sa nedá kúpiť ako kliky na internete!
    Pokiaľ sa nič vážne nestalo (napr. prepad produkcie programov na polovicu), nie je dôvod pochybovať o údajoch zo „staršieho“ prieskumu. Hoci televízny divák všeobecne má vysokú zotrvačnosť.
  3. Naopak. Mať novšie prieskumy – možno by sme boli drahší.

 Ako odhadnúť sledovanosť televízií, keď nemajú prieskum?

Okrem pár výnimiek regionálne a lokálne stanice si prieskum sledovanosti nekupujú.
Ale sledovanosť a obľúbenosť majú – ľudia ju pozerajú lebo „je naša“.

Ako postupovať pri realizácií kampane vo viacerých regionálnych TV?

Tie, ktoré nevyrábajú program pre svoje relevantné publikum, resp. veľmi málo, majú naozaj mizivú sledovanosť. Áno, sú aj také „regionálne“ stanice, ktoré majú dosť veľké pokrytie, ale nemajú k tomu obsah: vysielajú „kto čo dá zadarmo“, dookola neaktuálne videá alebo si stiahnu z youtube reportáže od kolegov z iných regiónov…  O tých sa tu nebavme.

Dôležité je vopred zistiť: Koľko, ako často program vyrába a či tento program má zameranie na lokalitu, ktorej pokrytie prezentuje.

Ak vyrába program aspoň hodinu týždenne (v menšom meste), je predpoklad že ju sledujú. U tých staníc, ktoré prieskum majú, podľa zdrojov zo zahraničia, a tiež vyššie popísanou úvahou – regionálnu stanicu sleduje 20 – 30% obyvateľov územia.

Takto vieme vypočítať počet divákov a ten je dôležitý.

Napríklad televízia pre 90 tisícové mesto má cca medzi 18 000 – 27 000 divákom. Menej kvalitná TV má spodnú hranicu, tá lepšie zavená vrchnú hranicu.

Možno vás to neuspokojí, ale položme si otázky:

  • Koľko ľudí videlo bilboard pri diaľnici? Každý kto išiel okolo? Či každý, kto žije v meste?
  • Koľko ľudí videlo banner na internete? Všetci, ktorí navštívili stránku? Nie sú ešte bannerovo slepí?
  • A ak na váš banner klikli, sú to naozajstní ľudia, či roboty?

Pridaj komentár