Komunikačné oddelenia v Bratislave: Kreatívne centrá alebo nástroje propagandy? Komunikačné oddelenia na úradoch a v inštitúciách Bratislavy prechádzajú transformáciou. Namiesto tradičnej úlohy sprostredkovať informácie verejnosti cez nezávislé médiá sa stávajú akýmisi „kreatívnymi centrami“. Tu sa z manažérov stávajú novinári, moderátori, dramaturgovia či video-producenti.
Obsah na mieru: kto rozhoduje, čo sa dozviete?
Scenáre a obsah vznikajú priamo na úradoch. Tí, ktorí majú kontrolu nad rozpočtami a stratégiou, rozhodujú, čo a ako sa verejnosti komunikuje. Táto centralizácia komunikácie v rukách úradníkov zabezpečuje, že verejnosť dostáva len tie informácie, ktoré vyhovujú politike vedenia mesta.
Pre produkciu videí sa však úradníci spoliehajú na externé služby. Filmy, podcasty či iné mediálne výstupy zadávajú spriazneným dodávateľom, čo často vyvoláva otázky o transparentnosti a efektivite.
Koľko to stojí a pre koho je obsah určený?
Výdavky na video-produkciu a sebaprezentáciu politikov nie sú verejne zverejňované v prehľadnej forme. Na druhej strane, kvalita a sledovanosť týchto materiálov často zaostáva za očakávaniami. Videá vytvorené za tisíce eur sú niekedy určené len pre mizivé publikum, pričom sa financujú z verejných zdrojov.
Transparentnosť by si vyžadovala odpovede na niekoľko kľúčových otázok:
- Koľko Bratislavčania ročne zaplatia za tieto produkcie?
- Aké zmluvy sú uzatvorené s externými dodávateľmi?
- Prečo sa nezverejňuje presná štatistika sledovanosti a dopadu obsahu?
- Prečo hlavné mesto vypovedalo zmluvu metropolitnej TV Bratislava, keď zistili z prieskumu výbornú sledovanosť a dôveryhodnosť?
Propagácia alebo manipulácia?
Z pohľadu verejnosti ide o nejasné prepojenie medzi potrebami občanov a sebaprezentáciou politikov. Obsah vytváraný týmito „kreatívnymi centrami“ čoraz častejšie pripomína politickú propagandu. Komunikační manažéri sa totiž viac sústreďujú na pozitívny obraz svojich nadriadených ako na informovanie o konkrétnych a vecných problémoch, ktoré obyvateľov Bratislavy trápia.
Niekoľko príkladov plytvania a manipulácie občanov
Diškurz Klarisky: Publicistika alebo luxusná produkcia?
V roku 2021 vyrábala BKIS (Bratislavské kultúrne a informačné stredisko) vlastný videoformát s názvom Diškurz Klarisky, ktorý sa snaží prepojiť publicistický obsah s prvkami kultúrneho showprogramu. Formát zahŕňa rozhovory so známymi hosťami, medzi ktorými nechýbajú predstavitelia mestskej samosprávy, kultúrnych inštitúcií, či dokonca prezidentka Zuzana Čaputová. Zatiaľ čo obsah a tematické zameranie relácie môžu byť pre Bratislavčanov zaujímavé, otázky vyvolávajú predovšetkým náklady spojené s produkciou jednotlivých epizód.
Finančné náklady na epizódu:
Prípadová štúdia epizódy „Zdravé a šťastné Vianoce“ z decembra 2021 ukazuje, že náklady na jednu reláciu sa vyšplhali na 15 733,84 eur.
Tieto náklady zahŕňali:
- Produkčný tím: 4 172 eur
- Technické zabezpečenie: 4 964 eur
- Hudobní hostia: 5 535 eur
- Ostatné výdavky: 1 052 eur
Zo zákulisia tvorby
Ešte pred samotným nakrúcaním si riaditeľka BKIS objednala “ Spracovanie koncepcie a programovej štruktúry podujatí v predvianočnom období“ za 1 200 Eur od spoločnosti Wanted, s.r.o. Tu každému napadne, že čo vlastne robí/nerobí samotné BKIS, keď ešte aj na koncepciu a štruktúru podujatí si potrebuje objednávať služby z externého prostredia?
Režisérom online prenosu bol opäť Juraj Johanides so spoločnosti Wanted za 1200 Eur, ktorý ku konkrétnemu podujatiu vytvoril aj „Koncepciu programu a výber účinkujúcich“ za ďalších 1392 Eur. Ale na „scénosled“, teda v akom poradí pôjdu účinkujúci už potreboval spoločnosť Good story za 420 Eur. Pre porovnanie – režisér v RTVS má za živý prenos Dámskeho magazínu pre milióny divákov, násobne nižší honorár iba 200 Eur : TU.
Záznam na 4 kamery realizovala spoločnosť TLpro, s.r.o. za 2544 Eur. Tá istá spoločnosť zabezpečila na podujatie aj ďalšiu bezdrôtovú kameru za 840 Eur, čiže spolu 3384 Eur. Koľko z toho bol prenájom techniky a koľko z toho bol personál ani zo zmluvy, kde je špecifikovaná technika pomaly do súčiastky, sa nepodarilo zistiť. Ani koľko ľudí techniku obsluhovalo. Pre porovnanie možno uviesť, že v RTVS má renomovaný kameraman, strihač 10 – 15 Eur na hodinu. TU
Podrobný prehľad nákladov na epizódu
- Režisér ( Wanted, obj. 1469-2021) – 1.200 €
- Koncepcia programu a výber účinkujúcich ( Wanted, obj. 1470-2021) – 1.382 €
- Scénosled ( Good story, Zuzana Mikulíková, obj. 1484-2021) – 420 €
- Moderátor Milan Staňo ( 2 hod) – 250 €
- Produkčné práce ( Andrea Varečková, obj. 1485-2021) – 350 €
- Asistent produkcie ( Anna Hothová, obj. 1481-2021) – 200 €
- Maskérka ( Silvia Žitná, obj. 1487_2021) – 120 €
- Titulkovanie ( obj. 1511-2021) – 250 €
- Kamerová technika ( TLpro, obj. 1503/2021) – 2.544,00 €
- Bezdrôtová kamera ( TLpro, obj.1504-2021) – 840,00 €
- Ozvučenie podujatia pre stream ( SAP SOUND, obj. 1505-2021) – 780,00 €
- Prenájom TV osvetlenia ( obj.1500-2021) – 180,00 €
- Efektové svetlá ( obj. 1493-2021) – 360,00 €
- Osvetlenie dekorácií ( obj. 1501-2021) – 160,00 €
- Prenájom stream server ( obj. 1525 -2021) – 100,00 €
- Mobiliár prenájom ( obj. 1512-2021) – 552,00 €
- Zostrih uputávky ( obj. 1523 – 2021) – 200,00 €
- Ochranka ( obj. 1483-2021) – 76,80 €
- Zdravotná služba ( obj. 1482-2021) – 144,00 €
- Ladenie klavíra ( obj. 1508-2021) – 80,00 €
- Hosť Juraj Čurný ( obj. 1520-2021) – 120,00 €
- Vystúpenie Peter Lipa ( obj. 1528-2021) – 2.600,00 €
- Ozvučenie Peter Lipa, Todler Punk ( obj.1506-2021) – 744,00 €
- Vystúpenie Robert Jakab ( obj.1510-2021) – 240,00 €
- Vystúpenie Todler Punk ( obj. 1496-2021) – 600,00 €
- Vystúpenie Pavol Troják ( obj. 1497-2021) – 200,00 €
- Vystúpenie Peter Michalík ( obj. 1519-2021) – 671,04 €
- Vystúpenie Eva Horňáková – 240,00 €
- Vystúpenie Kristína Thormová ( obj.1480-2021) – 120,00 €
- Honorár pre agentúry za sprostredkovanie umelcov tvorí iba niekoľko stoviek, to sa ani neoplatí počítať.
Celkom náklady za epizódu 15 733,84 Eur
- Honoráre štábu 4.172 EUR
- Technické zabezpečenie 4.964,00 EUR
- Ostatné náklady 1 052,80 EUR
- Hudobní hostia 5.535,04 EUR
Do nákladov nie sú započítané mzdové náklady stálych pracovníkov BKIS, režijné náklady, vlastná technika a prenájom priestorov, a energie. Každý deň prevádzky BKIS predsa niečo stojí.
Ceny ostatných epizód 10-dielneho seriálu diskusných programov sú podobné, pretože štáb na výrobu prenosu bol ten istý, rozdiely sú iba v počte pozvaných hudobných hostí a ich cene. Skrátka, BKIS do tejto “ videozábavy“ investovalo niečo medzi 100 až 150 tisíc Eur za rok 2021.
Cena za jedno video drahšie ako 30 videí v metropolitnej televízií
V tom istom čase TV Bratislava za 11 966 Eur každý mesiac vyrobila 21 epizód denného magazínu Metro dnes a 9 náročnejších diskusných relácií Beseda o piatej. Programy odvysielala “ v éteri“ po celom Slovensku, najmä pre cca 100 000 divákov z Bratislavy a umiestnila videa na YT kanál, ktorý má vyše 12 000 odberateľov. ( Nezávislá TV Bratislava, ihneď po voľbách 2022 dostala výpoveď, aby uvoľnila miesto pre tieto kreatívne ambície úradov.)
Výroba do šuplíka?
Bolo to v období koróna krízy, kedy občanom skutočne chýbala kultúra, sedeli pred televízorom, alebo na internete. Každá epizóda seriálu bola starostlivo propagovaná formou tlačových správ a na sociálnych sieťach, nielen zo strany BKIS, ale i mesta. Napriek tomu to malo mizernú sledovanosť. Jedno pozretie epizódy Zdravé a šťastné Vianoce vychádza 174 Eur! Isteže, dnes je už ťažko dokazovať všetky kliky a lajky, možno sú ešte niekde tisíce, ale aj tak je to zúfale číslo. Pri takom hospodárení by RTVS, ktorej televízne noviny naraz pozerá milión divákov, mohla účtovať za produkciu jedného vydania niekoľko miliónov Eur.
Prehľad pozretí jednotlivých videí
23.02.21 Nepoznaná Bratislava 1200 videní, 25.03.21 Sčítanie obyvateľstva 44 videní, 14.04.21 Očkovanie 38 videní, 28.04.21 Kultúrny súčet 46 videní, 25.05.21 Špeciál z DPOH 125 videní, 30.06.21 Komáre 90 videní, 19.08.21 August 68 – okupácia 22 videní, 20.10.21 Otváranie 175 ročnej časovej schránky 47 videní, 27.10.21 Rok slovenského dizajnu 49 videní, 19.12.21 Zdravé šťastné Vianoce 102 likes, 86 videní.
Zákazky pre kamarátov alebo nedostatok kompetencií?
Režisérom programov bol Juraj Johanides, priateľ a spolupracovník Vladimíra Taliana. Vladimír Talian je bývalý poradca primátora Valla a poradca pre vnútornú politiku prezidentky Zuzany Čaputovej. Hovorí vám niečo Občianske združenie Hlava 98? Ak nie, obaja páni spolupracujú od roku 1998 na rôznych projektoch a aj politických kampaniach. Napríklad TU. Ako už bolo vyššie spomínané, na obsah programu sa nevzťahujú také prísne pravidlá, ako na elektronické médiá, čiže BKIS mohlo robiť politické PR bez problémov. Vie o tom svoje opäť Vladimír Talian, ako bývalý člen rozhlasovej rady.
Rande s mestom BKIS
Podcast je zvuková nahrávka na internet ( zvukový blog), ktorú môže publikovať ktokoľvek, nepotrebuje k tomu licenciu a ani redaktorskú profesionalitu. Toto sú povedzme „obrazové podcasty“, pretože sú v obrazovej video-forme.
Koľko stojí pravidelný podcast Rande s mestom?
- Ten kto to odborne pripraví dostane 50 – 100 Eur.
- Moderátori: Ludwig Bagin 400 Eur a Beáta ( Bebsy) Jagušáková-Heribanová má 300 Eur.
- Zvukár má 96 Eur za nahrávku. Ku kameramanovi sme sa nedostali, možno si už BKIS takého zamestnáva.
- Občas, alebo pravidelne sa vyskytuje položka „digitálny marketing“, 300 – 400 Eur.
Jedno vydanie je minimálne 600 Eur z externého prostredia. Stačí sa pozrieť TU.
Petržalský videokrúžok priamo na úrade
V Petržalke sa poslanci tiež rozhodli (prinútili starostu), že ľudia budú mať iba také informácie, aké im naservírujú úradníci, a tak sa hrajú na televíziu. Obsah pripravujú úradníci, filmovanie Spolok audiovizuálnych nadšencov pri SPŠE na Hálovej v Petržalke.
Občianske združenie pri strednej škole nemá ani len živnosť na podnikanie, napriek tomu je dodávateľom video-služieb. Ako sa robilo verejné obstarávanie? Nebolo potrebné pretože sa zmestili do limitu. Ani tvz. prieskum trhu sa as nerobil, to by zistili, že občianske združenia nemá živnosť na podnikanie. Za aktivitou je poslanec PS Juraj Valocsay, čerstvý absolvent spomínanej školy.
V Petržalke majú aj spravodajský magazín Petržalský kompas. Náklady sa nedajú zistiť, možno to ani sami nevedia. Na otázku od TV Bratislava totiž neodpovedali. Vyrábajú ho zamestnanci úradu v pracovnom čase. Koľko dní a hodín sa pracovníci venujú tvorbe videa je neznáme, ale chytré to bolo skryť za z platy interných pracovníkov.
Videokrúžok „maká“ s nadšením a každý mesiac promuje nové vydanie. Referát komunikácie mierne narástol, pretože mu pribudli aj nové úlohy: vytvárať komunikačný obsah do videí a do radničných novín Naša Petržalka.
Nižšie si pozrite si video, ktoré videlo až 120 z 500 fanúšikov YT kanála, potom ako každá redakcia dostala oznam formou tlačovej správy.
Bratislavská župa vedie
Bratislavská župa vždy bola mimo pozornosti. Chcel to zmeniť najmä predchádzajúci župan Frešo, keď jeho úrad bol schopný vyprodukovať aj 3 tlačové správy denne do médií. Ale aspoň sa vedelo, že župa existuje. Zvyšok bol na nezávislých novinároch ako tému spracujú.
Za župana Drobu sa už podarilo vyrobiť 1000 videí pre dvetisíc odberateľov. Kto ich pozerá? Aj keby tieto videá boli 15 krát lacnejšie ako v BKIS, tak desať na šiestu je milión eur, čo už na vlastnú UGC tvorbu minuli.
Videá sú TU
Metropolitný inštitút vznikol neskôr, ale dobieha
Stihol už 94 videí pre svoj YT kanál pre 319 odberateľov.
Verejné zdroje v rukách propagandy?
Transformácia komunikačných oddelení na kreatívne centrá môže byť pre Bratislavu z dlhodobého hľadiska rizikom. Namiesto pluralitného informovania a spolupráce s nezávislými médiami sa verejné zdroje presúvajú na sebaprezentáciu politického vedenia. Otázkou ostáva, či sú tieto investície naozaj v prospech obyvateľov alebo skôr nástrojom na manipuláciu verejnej mienky. Bratislavčania majú právo vedieť, ako sa nakladá s ich peniazmi a aký obsah za ne dostávajú.