Nezávislé médium = triedny nepriateľ

Nezávislé médium = triedny nepriateľ

Nezávislé médium = triedny nepriateľ 1280 879 RegionTVnet.sk

Komunikační manažéri novej generácie, ktorí sú prevažne vo veku Ján Kuciaka, sa väčšinou odmietajú stotožniť s úlohou médií ako „strážnych psov demokracie“. Namiesto toho sa snažia bojovať proti médiám, ktoré vnímajú ako svoju konkurenciu. Prieskumy verejnej mienky sa využívajú na elimináciu týchto „nepriateľov“. Títo manažéri sú aktívni najmä na sociálnych sieťach a majú záujem ukázať svoj talent vytváraním obsahu v „vlastných“ médiách, pričom ich hlavným cieľom je zabezpečiť pozitívne vnímanie činnosti verejných úradov zo strany verejnosti. Politici, v snahe o posilnenie vlastného imidžu, financujú tieto projekty z verejných zdrojov, pričom im poskytujú priestor na tvorbu.

Kým obyčajní ľudia dokážu rozpoznať rozdiel medzi propagandou a objektívnym spravodajstvom, stále preferujú tradičné médiá, ktoré im poskytujú nezávislé a vyvážené informácie.

Prieskumy verejnej mienky, ktoré si objednáva Magistrát HM SR Bratislava, slúžia najmä na identifikovanie preferencií občanov ohľadom médií. Na základe týchto výsledkov sa následne rozhoduje o financiách, ktoré budú investované do mediálnych aktivitách. V prieskume z roku 2020 si Magistrát objednal agentúru Focus na zistenie, aké médiá sú najobľúbenejšie medzi Bratislavčanmi. Výsledok bol prekvapujúci: nezávislá TV Bratislava sa umiestnila medzi najobľúbenejšími zdrojmi informácií, čo malo za následok logické posilnenie spolupráce. Avšak, miesto toho, aby sa spolupráca rozšírila, rozhodli sa úradníci tieto prostriedky presunúť na inzerciu cez Google a na vlastnú tvorbu obsahu na sociálnych sieťach.

V roku 2022, po víťazstve vo voľbách, bola TV Bratislava z rozhodnutia mesta zbavená zmluvy na výrobu a odvysielanie programov. Tento krok mal vážne dôsledky pre občanov, ktorí prišli o dôležitý zdroj informácií, najmä pre starších ľudí, ktorí sa spoliehali na túto televíziu. Mestské časti a ďalšie mestské organizácie už tiež neboli ochotné spolupracovať s nezávislou televíziou.

Po zrušení zmluvy sa začali objavovať rôzne neobjektívne a politicky riadené formy komunikácie. Vedenie mesta sa rozhodlo presunúť informácie na interné komunikačné platformy a videá na sociálnych sieťach. Niektoré mestské časti, ako napríklad Petržalka, zaviedli vlastné videoprojekty na miesto tradičných médií. Tento krok bol financovaný z verejných zdrojov a zahŕňal aj zamestnávanie členov videokrúžkov.

Argumenty, ktoré boli použité na zrušenie spolupráce s TV Bratislava, často zahŕňali zdanlivé nepravdivé tvrdenia. Napríklad, že televízia má malú sledovanosť v porovnaní s veľkými komerčnými stanicami, alebo že videá môžu byť vytvorené priamo zamestnancami úradu. Tieto rozhodnutia sú však často motivované politickými ambíciami a snahou získať plnú kontrolu nad verejným obsahom.

Dôsledkom týchto rozhodnutí je, že občania sú stále menej informovaní a majú obmedzený prístup k nezávislým a objektívnym informáciám. Tieto kroky tiež zničili dlhoročnú investíciu mesta do nezávislej metropolitnej televízie, ktorá mala kľúčovú úlohu v zvyšovaní informovanosti a dôvery občanov.

Aj napriek týmto výzvam, TV Bratislava pokračuje vo svojej misii poskytovať kvalitný obsah a hľadá alternatívne spôsoby financovania. Rovnako sa potvrdilo, že ľudia stále preferujú tradičné formy médií ako televíziu, rádio a tlač. Nové prieskumy potvrdili, že väčšina ľudí sa stále cíti menej informovaná po zrušení spolupráce s nezávislými médiami.

Komunikační manažéri novej generácie sú prevažne vo veku Kuciaka, ale odmietajú  úlohu médií ako „strážnych psov demokracie“. Nesnažia sa spolupracovať s médiami, bojujú s nimi. Médiá dokonca vnímajú ako svoju konkurenciu. Prieskumy verejnej mienky  zneužívajú na elimináciu svojho „nepriateľa“.

Majú priestor na sociálnych sieťach a chcú ukázať svoj talent, tvoriť chcú sami do „vlastných“ médií. Cieľ je jasný: pozitívne vnímanie aktivít úradu verejnosťou. Politici vo svojej ješitnosti im tú mizernú tvorivosť dovoľujú a štedro financujú z verejných zdrojov.

Normálny človek ale vie predsa rozoznať rozdiel medzi samochválou a redakčne spracovaným novinovým článkom a tak stále preferuje tradičné média.

Zneužívajú prieskumy verejnej mienky

Prieskumy, ktoré si objednáva Magistrát HM SR Bratislava slúžia k tomu, aby zistili čo ľudia preferujú: čítajú, počúvajú a pozerajú. Tie potom slúžia na elimináciu triedneho nepriateľa.

V roku 2020 si Magistrát objednal prieskum od agentúry Focus, aby zistil aké média ľudia obľubujú a z akých zdrojov čerpajú informácie. Zaradili tam dokonca aj web stránku primátora Vallo má rád Bratislavu.

Prieskum prekvapil, keď, namiesto víťazstva očakávaných sociálnych sietí, sa medzi prvými obľúbenými zdrojmi informácií umiestnila nezávislá TV Bratislava. Logicky by to malo znamenať posilnenie už existujúcej spolupráce.

Na základe výsledkov prieskumu sa okamžite rozhodli:

  • Na inzerciu do miestnych novín ani cent! To radšej desiatky tisíc do Google Ireland.
  • Do rádia ani cent! Metropolitné Viva radio bohužiaľ už zaniklo.
  • Pre TV Bratislava výpoveď zo zmluvy. Podarilo sa až po víťazstve vo voľbách 2022.

TV Bratislava naďalej ignorovali v rámci spolupráce. Kým do roku 2018 boli pravidelnými hosťami v štúdiu televízie hovorcovia, primátor, vedúci oddelení a poslanci v konfrontačných diskusiách, od 2018 nikdy. Od roku 2018 televíziu nenavštívil hovorca a primátor ani jediný raz. Poslanci iba zriedkavo.

Vedenie televízie sa pokúšalo o stretnutie, ktoré predtým bývalo bežnou spoločenskou praxou, ale nestalo sa. Stretnutie, kde by si mohli vydiskutovať predstavy odmietli. Neodpovedali na emaily. Dokonca ani v čase pandémie, kedy televízia účinne pomáhala pri informovaní verejnosti a nevynechala jediný deň v teréne, aby splnila svoj záväzok z dlhoročnej zmluvy.

Rozhodli sa, že obyvatelia budú mať iba také informácie, aké im naservírujú úradníci. Nemajú radi nezávislé média, tie sa veľa pýtajú, a to je nepríjemné. Vynašli rafinovanejší spôsob informovania verejnosti – zakladajú vlastné redakcie, ktoré sa tvária ako nezávisle médiá.

Kultúrny mesačník Inba pretransformovali na radničné noviny do každej schránky a televíziu mala nahradiť vlastná videotvorba na sociálne siete: Bratislavská jednotná komunikačná politika

V BKIS začali už v roku 2021 vyrábať videoprogram Diškurz Klarisky. V podstate sa to malo podobať na bežné denné rozhovory v metropolitnej televízií. Podobné na televíziu, ale v riadnej televízií by taký jednofarebný výber hostí neprešiel. Cena za jedno video bolo drahšie ako prevádzka metropolitnej televízie za celý mesiac.

Populárne sa stali videá, kde napríklad hovorkyňa spovedá svojho nadriadeného – starostu, poslanca alebo kolegu z iného oddelenia. Bratislavský samosprávny kraj tiež intenzívne komunikuje cez videá. Na YT kanáli sú stovky. Videotvorba made in Vallo.

TV Bratislava nakoniec vypovedali zmluvu

Podarilo sa im to konečne až po vyhratých voľbách v januári 2023 neférovým spôsobom. Bez vedomia poslancov a bez vedomia kultúrnej a mediálnej komisie, s ktorou to mali prerokovať. Magistrát HM SR vypovedal TV Bratislava zmluvu na výrobu a odvysielanie programov, po po 16. rokoch. Táto situácia sa dotkla občanov, ktorí prišli o zdroj informácií (najmä starší občania) a mestských častí, pretože už nebudú môcť informovať o svojich aktivitách.

Dôvodom výpovede malo byť šetrenie na mediálne aktivity. Zmluvy vypovedali aj mestské časti, vždy sa dôvod našiel.

Motívy pre výpoveď zmluvy:

Na úvod treba povedať, že tieto argumenty, nech sa javia akokoľvek kuriózne, vždy vyhrajú. Keď sa rozhodne zlikvidovať televíziu štatutár – môže aj sám konať, ak sa rozhodnú poslanci – štatutár musí konať.

  • Výpoveď za trest
    Poslanci neustále televíziu upodozrievajú, že nadŕža starostovi, keďže sa ako štatutár objavuje na obrazovke najčastejšie. Odmietajú ísť do otvorenej diskusie, ale hnevajú sa, ak nedostanú priestor na jednostrannú výpoveď – proti starostovi. Nakoniec „za trest“ neodsúhlasia starostovi rozpočet. Stalo sa tak napríklad v mestskej časti Nové mesto v Bratislave a namierené proti starostovi Rudolfovi Kusému.
    .
  • Veď vy ste „súkromníci“
    Povedal to napríklad aj renomovaný právnik a primátor Ivo Nesrovnal ( 2016) v prítomnosti vtedajšieho komunikačného poradcu Richarda Dírera. ( Dnes už populárneho moderátora TA3). Pre mnohých súkromný podnikateľ je triedny nepriateľ, hoci od nežnej revolúcie prešli desiatky rokov. Právna forma obchodnej spoločnosti prekáža najmä mladším politikom, ktorým chýba vzdelanie a vedomosť o tom, že monopol na informácie sme tu už mali za socializmu.
    .
  • Videá si vieme natočiť aj sami!
    Obvykle sú za tým osobné, tvorivé ambície komunikačných manažérov.  Pre vedenie obce a poslancov je lichotivé, že budú mať plnú kontrolu nad obsahom. Videá na YT kanál nie sú regulované Radou pre mediálne služby a teda sankcie v princípe nehrozia. Aj v hlavnom meste po novom budú mať občania iba tie informácie, ktoré im naservírujú samotní úradníci.
    .
  • Oproti Markíze máte minoritnú sledovanosť. A nie ste v peoplemetroch!
    Tento argument sa bežne používa. Ťažko je vysvetliť, že v Bratislave je iba 12 peoplemetrov, v niektorých mestských častiach ani jeden a teda meranie by bolo neúčinné. Viac na tému: Meranie sledovanosti v lokálnej televízií 
    .
  • Nikto už televíziu nepozerá, aj moja babka je už na internete.
    Internet televízií iba pomohol. Obsah televízie je šírený nielen v „éteri“, ale aj cez internet a tak sa dostane k viacerým ľuďom. Ak nikto nepozerá televíziu, prečo sa tvária, že sú televízia. Odpoveď je jednoznačná, ľudia čerpajú informácie najviac z televízie. Potvrdzuje to každý prieskum. Najnovšie aj prieskum pre HM SR Bratislava 2024 od agentúry Median.
    .
  • Pre starších máme obecné noviny
    Prieskum pre HM SR v 2020 potvrdil, že najviac informácií obyvatelia čerpajú z Bratislavských novín, ktoré sú súkromné. Manažéri sa však rozhodli im konkurovať. Radničné noviny INBA posilnili o celú redakciu a distribúciu do každej schránky. Po rokoch sa v spomínanom prieskume za 2024 ukázalo, že ich pozná sotva 6% obyvateľov.
    .
  • Do TA3, Jojky a Markízy sa vieme dostať aj zadarmo
    Áno, ak vo vašej mestskej časti vybuchne bomba! V takom prípade prídu všetky štáby. Bežné informácie lokálneho významu ich pochopiteľne nezaujímajú.

Ďalšie argumenty už asi netreba spomínať, pretože zistíme, že najväčším nepriateľom nezávislej lokálnej televízie je ľudská hlúposť a neprajnosť niektorých (najmä novopečených) komunálnych poslancov.

Tragikomický inkvizičný proces

Ak sa chcete pobaviť, pozrite si pozorne tragikomický inkvizičný proces poslancov v mestskej časti Petržalka s TV Bratislava.

Stalo sa to v Petržalke,  že ihneď po voľbách 2022 zrušili zmluvu metropolitnej televízií a nahradili podcastom Z Petržalskej obývačky. Takto „ušetrené“ financie použili na mzdy pre členov videokrúžku na oddelení komunikácie. Videokrúžok nie je hanlivý výraz, pretože v Petržalke zmluvu uzatvorili so Spolkom audiovizuálnych nadšencov pri strednej škole.

.
Kto je obeťou?

Samozrejme občan, ktorý je odkázaný na predražené propagačné videá alebo infantilnú tvorbu videokrúžkov na úradoch. Chýba verejná diskusia, rokovanie zastupiteľstiev v televízií, občan nepozná názory svojich poslancov v konfrontácií s inými, ani ich slabé stránky.

Ekonomicky:
Rozhodnutím o výpovedi pre TV Bratislava mesto zničilo i svoju  vlastnú investíciu do sledovanosti a dôvery nezávislej metropolitnej televízie.

TV Bratislava vznikla v roku 2007 na objednávku mesta. Vtedajšie vedenie mesta sa najskôr rozhodlo iniciovať vznik televízie, potom poslanci odsúhlasili financie, a až potom mesto urobilo výberové konanie na dodávateľa programu. Vedenie mesta sa rozhodlo objednávať si program vo verejnom záujme u nezávislej obchodnej spoločnosti. Objednávateľ tým chcel zároveň aj deklarovať, že nemá záujem zasahovať do obsahu.

16 rokov fungovala spolupráca korektne. Primátori a poslanci televíziu rešpektovali a pravidelne navštevovali, aby informovali občanov. Neraz sa verejne na zastupiteľstve poslanci vyzývali ku konfrontácií cez diskusný program v televízií. Zmenilo sa to až v roku 2018, keď zvolený primátor Vallo začal televíziu ignorovať. Zasahovať do programu sa nikto neodvážil, ale cez centrálne riadenú komunikáciu s verejnosťou je  zložitejšie získavať informácie.

Po ukončení zmluvy, ktorá zabezpečovala väčšinu príjmov je situácia zložitá. Nielen HM SR, ale ani mestské časti a všetky mestské organizácie si neopovážia s TV Bratislava spolupracovať. Napriek tomu sa televízia nevzdáva. Vytvára naďalej slobodný obsah a hľadá alternatívne spôsoby financovania.

Oplatilo sa zahrávať s dôverou občanov?

V roku 2024 sa uskutočnil ďalší prieskum od agentúry Median.SK. Potvrdil, že ľudia sa cítia byť ešte menej informovaní, ako v roku 2020. Znalosť novín INBA poklesla, napriek zvýšenému nákladu. Preferencia médií sa nezmenila: televízia, rozhlas a tlač.

Z prieskumu sa opäť poučili

Nerozhodujú sa intuitívne, či na základe pracovných skúsenosti a ľudskej múdrosti. Dáta vyhodnotili a tie povedali, že televíziu ľudia chcú a potrebujú.

Vybudovať novú metropolitnú TV, to po prvé nevieme, a po druhé ako to odkomunikujeme? Je tu predsa radničná TV Ružinov, oni to vedia, majú vysielanie, niečo tam nalejeme, poskladajú sa mestské časti a župa a ľudia budú mať čo chcú. Hlavne, že budeme mať plnú kontrolu nad naším strategickým plánom.