V Bádensku-Württembersku (11 miliónov obyvateľov) je zavedený jednoduchý a funkčný systém financovania vybraných regionálnych vysielateľov. Štát prostredníctvom mediálneho orgánu Landesanstalt für Kommunikation (LFK) každoročne prerozdeľuje 4,2 milióna eur na podporu výroby spravodajských magazínov a technickej infraštruktúry.
Úloha LFK
LFK je obdobný orgán ako slovenská Rada pre mediálne služby: udeľuje licencie a dohliada na súkromné vysielanie, spravuje prenosové kapacity, podporuje rôznorodosť mediálneho prostredia.
Okrem toho LFK zabezpečuje, aby regionálni vysielatelia zlepšovali svoju prítomnosť na všetkých distribučných kanáloch a zvyšovali viditeľnosť svojho obsahu. Výsledkom je nárast sledovania regionálnych televízií nielen cez klasické vysielanie, ale aj prostredníctvom online platforiem.
Financovanie
LFK priamo dostáva financie zo štátneho rozpočtu (nie z koncesionárskych poplatkov). Po odpočítaní vlastných nákladov tieto prostriedky rozdeľuje vybraným vysielateľom. Táto schéma bola zakotvená v zákone § 47a LMedienG v reakcii na ekonomickú náročnosť produkcie regionálnych obsahov.
Viac podrobností
Refinancovanie staníc však bola od začiatku náročná úloha. Na rozdiel od súkromných rádií, ktoré sa podieľajú na celoštátnych príjmoch z reklamy, sú regionálne televízie takmer výlučne závislé od regionálneho reklamného trhu. Výroba videa je tiež veľmi náročná na prácu a tým aj na náklady.
Štátny parlament zareagoval na pretrvávajúcu zložitú situáciu a v roku 2020 vytvoril možnosť financovania pre poverených regionálnych vysielateľov novo vloženým § 47a LMedienG. Z prostriedkov štátneho rozpočtu je podporovaná výroba denného magazínu, ktorý obsahuje regionálne udalosti najmä z oblasti politiky, kultúry, ekonomiky a sociálnych vecí.
Financovanie je navrhnuté tak, že LFK dostane prostriedky ako prvý prijímateľ a po kontrole a odpočítaní vlastných nákladov rozdelí financie povereným vysielateľom. Na roky 2022 a 2023 boli v rozpočte spolkovej krajiny Bádensko-Württembersko naplánované financie vo výške 4,2 milióna eur.
Štát prijatím možnosti financovania výrazne prispel k udržaniu a zvýšeniu kvality regionálnej televízie v Bádensku-Württembersku.
Okrem financovania vykonáva LFK každé dva roky štúdiu dosahu siedmich zverených televíznych staníc Bádenska-Württemberska. Na zhromaždenie údajov sa uskutočnilo približne 7 000 rozhovorov (1 000 každý v siedmich distribučných oblastiach) s použitím hybridného vzorkovacieho dizajnu (rozhovory z pevnej linky, mobilného telefónu a online).
Financovanie magazínov
Sedem regionálnych televízií bolo vybraných na základe súťaže. Tieto televízie majú za úlohu produkovať minimálne 20-minútové spravodajské magazíny vysielané od pondelka do piatku, zamerané na aktuálne témy z oblasti politiky, kultúry, ekonomiky a sociálnych vecí. Financovanie pokrýva náklady na túto produkciu a prispieva k technickému rozvoju.
LFK určila sedem regionálnych oblastí a po výberovom konaní dala zákazku týmto vysielateľom za rok 2023:
- Severné Bádensko: Baden TV
- Južné Bádensko: Baden TV Süd
- Región Kurpfalz alebo metropolitný región Rýn-Neckar: Rhein-Neckar-Fernsehen (RNF)
- Región Heilbronn Frank: L-TV
- Región Stuttgart: RegioTV Stuttgart
- Región Švábsko: RegioTV Schwaben
- Oblasť Bodamského jazera: Regio TV Bodensee
Výsledky
Podľa prieskumu:
- 90 % divákov pozná podporovaný spravodajský magazín,
- takmer 40 % sleduje regionálnu televíziu cez internet,
- programy sú hodnotené ako dôveryhodné (64,5 %), aktuálne (62,9 %) a blízke občanom (61,3 %).
Viac podrobností
Krajina pohyblivých obrázkov sa v posledných rokoch výrazne zmenila. Okrem dlhoročnej konkurencie zo strany online video ponúk, ako je YouTube, sa poskytovatelia sociálnych médií ako Instagram a TikTok vo veľkej miere spoliehajú aj na distribúciu obsahu pohyblivých obrázkov.
Klasická situácia v používaní TV sa zmenila aj v Bádensku-Württembersku. Digitálne a mobilné zariadenia sa čoraz viac využívajú na sledovanie videa. Téma live streamingu, teda využívania televízneho obsahu cez internet, teraz hrá hlavnú rolu.
Regionálni televízni vysielatelia v Bádensku-Württembersku tento trend rozpoznali a čoraz viac sa spoliehajú na vysielacie kanály na internete – a predovšetkým na svoje vlastné kanály. Potvrdzujú to aj výsledky užívateľského prieskumu: takmer dve pätiny (37,1 %) tých, ktorí program poznajú, už regionálnu televíziu cez internet sledovali.
Tiež potešujúce: Z divákov, ktorí sledovali regionálne televízie do štyroch týždňov, viac ako 90 percent (90,2 %) poznalo podporovaný regionálny spravodajský magazín. Štruktúra publika je pomerne vyrovnaná, a to z hľadiska pohlavia aj veku. Viac ako polovica divákov má menej ako 50 rokov.
Podiel divákov nad 60 rokov je porovnateľný s podielom ľudí vo veku od 14 do 29 rokov.
V rámci prieskumu sa medzi ľuďmi, ktorí programy poznali, pýtali aj všeobecné hodnoty obrazu. V tomto hodnotení je jasný profil regionálnych programov. Takmer dve tretiny potvrdzujú tvrdenie, že regionálny vysielateľ upozorňuje na dianie v regióne.Väčšina považuje programy za dôveryhodné (64,5 %), aktuálne (62,9 %), blízke občanom (61,3 %) a svedčia o vecnom a vyváženom spravodajstve (60,3 %).
60,3 % potvrdzuje, že regionálna stanica referuje o svojom rodnom kraji, sotva menej (56,4 %) si myslí, že regionálna stanica vytvára v regióne solidaritu.11
Inšpirácia pre Slovensko
Slovensko by mohlo využiť tento osvedčený model zavedením jedného paragrafu do zákona o mediálnych službách. Financovanie spravodajských magazínov by sa mohlo realizovať cez Radu pre mediálne služby, bez potreby vytvárať nové inštitúcie.
- Kontrolu obsahu už má Rada v kompetencii a cena za výrobu magazínu sa dá pomerne ľahko zistiť, lokálne televízie na Slovensku fungujú už desaťročia.
- Technická podpora by mohla znamenať, že sa lokálne televízie dostanú na vyššie pozície v programových rastrov jednotlivých operátorov, pretože momentálne sú pre obyvateľa ťažko dohľadateľné.
Týmto krokom by sa zabezpečila nielen udržateľnosť lokálnych televízií, ale aj vyššia kvalita regionálneho spravodajstva, ktoré je neoddeliteľnou súčasťou demokratickej spoločnosti.