Financovanie miestnej televízie v Sasku sa realizuje prostredníctvom Saského štátneho mediálneho úradu (SLM), ktorý z rozpočtu Slobodného štátu Sasko každoročne získava 2 milióny eur na podporu miestnej žurnalistiky. Cieľom je zabezpečiť kvalitné a rôznorodé spravodajstvo s úzkym prepojením na regionálne podujatia.
SLM vydal štatút, ktorý definuje podmienky financovania pre komerčných a nekomerčných vysielateľov, ako aj inovatívne projekty. Finančné prostriedky sa rozdeľujú na základe transparentnej výzvy. V roku 2023 bolo prijatých 53 žiadostí, pričom financie boli prideľované podľa priorít, ako napríklad podpora vidieckych oblastí, miestne spravodajstvo, inovácie a udržateľnosť.
Prostriedky pre komerčnú televíziu sú proporcionálne rozdelené medzi osem kultúrnych regiónov, pričom televízne stanice ako Sachsen Fernsehen Dresden či Muldental TV pokrývajú celé Sasko prostredníctvom satelitného vysielania. Tento systém zohľadňuje potrebu rovnomerného spravodajského pokrytia a reaguje na výzvy moderných mediálnych trendov.
Viac podrobností
S cieľom štrukturovať financovanie s prihliadnutím na zákonné požiadavky vydala SLM „Štatút na podporu miestnej žurnalistiky“. To poskytuje financovanie projektov komerčných televízií a komerčných rozhlasových vysielateľov, ako aj nekomerčných vysielateľov a inovatívnych projektov. SLM každé dva roky vyhodnotí úspešnosť a zverejní účinky opatrení financovania a ich výsledky.
Mediálna rada Saského štátneho mediálneho úradu (SLM) prerokovala žiadosti o financovanie miestnej žurnalistiky na svojom zasadnutí 27. júna 2023 a po vypočutí zasadnutia SLM schválila žiadosti o financovanie na roky 2023 a 2024. Slobodný štát Sasko poskytol SLM v rokoch 2023 a 2024 každý 2 milióny eur pre miestnu žurnalistiku.
Rozhodnutiu predchádzala výzva SLM poskytovateľom komerčných a nekomerčných vysielacích programov, poskytovateľom telemédií alebo poskytovateľským komunitám so sídlom v Sasku, aby predložili žiadosti do 19. mája 2023. Celkovo bolo podaných 53 žiadostí, z toho 12 pre komerčné rádio, 11 pre komerčné televízie, 12 pre nekomerčné rádio a 18 žiadostí pre inovatívne projekty.
„V Sasku je veľký záujem o dizajn rôznorodých a inovatívnych lokálnych mediálnych formátov. Jasne to dokazuje veľmi dobrá odozvu na našu výzvu. Sme radi, že môžeme posúdiť tri štvrtiny žiadostí. Tie naznačujú, že finančné ciele sa dosiahnu plošne a sú dôležité. Impulzy možno poskytnúť na prekonanie výziev mediálnych zmien na miestnej úrovni,“ povedal Prof. Dr. Markus Heinker, predseda Mediálnej rady SLM.
V oblasti komerčnej televízie získavajú finančné prostriedky títo žiadatelia:
- Televízia v Drážďanoch GmbH s projektom „Sachsen Fernsehen Dresden“,
- Televízia v Drážďanoch GmbH s projektom „Elbland TV“,
- FiS GmbH s projektom „Sachsen Fernsehen Chemnitz“,
- FiS GmbH s projektom „Saxony Television Vogtland“,
- LE Medien GmbH s projektom „Sachsen Fernsehen Leipzig“,
- Muldental TV GmbH s projektom „Muldental TV“
https://www.sachsen-fernsehen.de/empfang
S cieľom zabezpečiť čo najkomplexnejšie pokrytie obsahu pre Slobodný štát Sasko bola finančná čiastka, ktorá je k dispozícii pre oblasť komerčnej televízie, rozdelená do ôsmich kultúrnych oblastí (v zmysle § 1 zákona o kultúrnych oblastiach v Sasku ) a program distribuovaný jednotne po celom Sasku prostredníctvom satelitu distribuovaného proporcionálne.
Osobitné požiadavky na financovanie zahŕňali napríklad kompenzáciu nerovnováhy ponuky vo vidieckych oblastiach, podiel miestnych správ a informatívneho obsahu zo sociálnej, kultúrnej, sociálnej, ekonomickej alebo športovej oblasti alebo zohľadnenie meniacich sa zvyklostí pri používaní.
Výber a rozhodnutie boli založené na stanovení priorít, ktoré zohľadňovalo napríklad kompenzáciu nerovnováhy ponuky vo vidieckych oblastiach, inovačný potenciál, bezbariérové ponuky, podiel miestnych správ a informatívneho obsahu alebo orientáciu medzi médiami ako napr. ako aj aspekty udržateľnosti.
Zdroj:
https://www.slm-online.de/presse-und-infothek/lokaljournalismusfoerderung/